Határtalanul Program 2017.szeptember, október hónap
A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra, azaz a Határtalanul! a nemzeti összetartozás operatív programja. Keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.
A pályázat célja Magyarország és Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna, Szlovénia
vagy Horvátország magyar tannyelvű vagy magyar tagozattal/osztállyal rendelkező
szakképző iskoláiban tanuló diákok közösségi együttműködésének támogatása.
Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Központ kiírásában adta be az iskolánk a pályázatot 2017. tavaszán, amit aztán sikeresen el is bíráltak.
A pályázatban a Kassi Szakkay József Ipari Szakképző Iskolával meglevő testvériskolai kapcsolatunkat kihasználva vettük fel a kontaktust. Szívesen fogadták a lehetőséget, így terveztük meg a megvalósítandó technikai feladatot és a kulturális programokat.
A pályázati megvalósítás első felében Mi Jászberényiek utaztunk Kassára. Szeptember 25-én,a kiérkezésünk napján az ebéd után a szállás elfoglalása és tervezett városnézés volt a program. Elsétáltunk Kassa gyönyörű belvárosába, megnéztünk sok műemléket és épület, láttuk a Kassai Dómot. Sok a történelmi és kulturális kapcsolódási pont a két ország között amit egyben örömmel, de a történelemre valő tekintettel egy kicsit szomorúan is láttunk.
A pályázat keretén belül a tanulók a létrehoztak több közlekedési csomópont szimulációs táblát, ami tulajdonképpen egy A4-es méretű bakelit alaplemez hordozóra kialakított útkereszteződés. Rajta az út és gyalogátkelő rajzzal, az ezek működését lehetővé tevő közlekedési lámpákkal. Ezeket kis Piros, Sárga, Zöld ledek jelenítették meg. A ledekhez tartozó kivezetésekkel, csatlakozókkal. A projektnek ezt a hardveres részét hozták létre a tanulók a Kassai testvériskolában vegyes csoportokban, tanári vezetéssel. Szeptember 26 és 27-én.
A kiérkezésünk napján A A 40 fő tanuló úgy volt beosztva, hogy egyszerre „csak” egy 20 fős csoport dolgozott a szimulációs táblán a másik 20 fő kirándult. Másnap csere a csoportok között. Délutánonként a kollégium helyi csapataival barátságos focimérkőzésen vettünk részt. Itt szép játékkal becsületesen helytálltunk, de ez sajnos csak a mezőny végére volt elég. Viszont mindenki jól érezte magát.
A Csütörtöki napon szeptember 28-án minden tanuló és kísérőtanár közös kiránduláson vett részt ahol úti cél volt a Zempléni kalandpark, Borsi a Rákóczi kastély ahol a fejedelem született, majd eljutottunk a Kisgéresi pincesorra is ahol „7 nyelven beszélő” bográcsgulyást ettünk és sikerült megkóstolnunk hozzá (természetesen csak minimális mennyiségű) helyi készítésű finom bort is.
A nap végeztével, mindenki kellemes emlékekkel és tért haza. Elbúcsúztunk egymástól, megbeszéltük tapasztalatainkat, a projekt második felének ütemezés, és tervezett programjait. Mi Jászberényiek a még aznap elkezdtünk összepakolni és készültünk a másnapi hazaútra.
Pénteken szeptember 29-én a reggeli órákban elindultunk hazafelé, és dél körül szerencsésen haza is érkeztünk. Ezzel a Projekt első fele lezáródott.
A Pályázat második felében október 16-án érkeztek a Kassai vendégek hozzánk Jászberénybe. A program felépítés rendszere most is hasonlóképpen zajlott mint az első felében. Az első napon hétfőn a megérkezést követően ebéd és vezetett városnézés.
A munka kedden kezdődött. Itt az iskolában az Automatika teremben tanulta a PLC programozás csínját-bínját egyszerre 20 tanuló. Az eddigi tudásukkal és a most megszerzett ismereteikkel tesztelték a kassán elkészített szimulációs tábla működését, Viszgálták, a forgalom szervezés logikai struktúráját. A másik 20 fős csoport üzemlátogatásokn vett részt. Megnézték az Electrolux Lehel Hűtőgépgyár porszívó gyárát, és a Fagyasztóláda gyártó üzemet. Majd ezután a Jász Plasztik gyárában a legújabb üzemcsarnokot. Délután Jászberényi Állat és Növénykertet tekintették meg a vendégeink. Másnap szerdán cseréltek a csoportok között. Ezen a napon délután pedig Bowling programot szerveztünk a vendégeink részére.
A csütörtöki nap volt ebben a szakaszban is a közuös kirándulás napja. Reggeli indulással Nagykőröst vettük célba. Az Arany János emlékév kapcsán megtekintettük az Arany 200 emlékkiállítást. A Nagykőrösi múzeumban láthattuk a költőnéhány használati tárgyát, kéziratát és az adott kort bemutató rövidfilmet. Ezután indultunk tovább Ópusztaszerre, ahol az ebéd után megtekintettük a Feszty körképet és a skanzen rengeteg kiállítását és látványosságát.
Az esti órákban érkeztünk haza Jászberénybe. Másnap pénteken az iskolai október 23-i emlékműsorban közösen szerepeltek a tanulóink. A vendégeink közül 2 tanuló is fellépett. 1 tanuló verset mondott, a másik tanuló gitározott a műsorban. Jó volt közösen átélni a megemlékezés perceit.
Ezekután került sor a záró megbeszélésre, ahol az iskolánk igazgatója, szervező és kísérőtanárok foglaltuk össze a tapasztalatokat, értékeltük az elmúlt időszakot. Itt egyben megállapodtunk a lehetséges folytatásról is.
Ezután a vendégeink hazautaztak Kassára.
Reményienk szerint mindenkinek kellemes és tartalmas volt a Projekt minden fázisa, ahol mind a szakmai munka, mind a kapcsolatépítés sikeres volt.
Határtalanul pályázat 2018. szeptemberi és októberi program
Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Központ kiírására iskolánk a tavalyi évhez hasonlóan 2018. februárjában ismét pályázatot nyújtott be a Határtalanul! programban való részvételhez. A pályázatunkat ismét elfogadták, így iskolánk tanulói másodszor is két tartalmas hetet tölthettek a partner iskolaként megjelölt Kassai Szakkay József Ipari Szakképző Iskola tanulóival. A meglévő testvériskolai kapcsolatot tovább mélyíthettük a pályázatban megvalósítandó technikai feladat és kulturális programok segítségével.
Az idei évben a megvalósítandó technikai feladat egy PLC periféria elkészítése volt a programozási alapok elsajátításához. A tanulók által készített kimeneti periféria tulajdonképpen egy fém doboz, amelyen kialakított csatlakozó felületek, nyomógombok és LED-ek teszik lehetővé a be és kimenet kezelését. Az elkészült eszközt felhasználva ismerkedtek a diákok a PLC programozás alapjaival.
A program megvalósításának első felében a jászberényiek utaztak Kassára 2018. szeptember 20-án. A megérkezést követő ebéd és a kollégiumi szállás elfoglalása után egy városnézés keretében ismerkedhettünk meg Kassa belvárosával. Végig néztük annak történelmi nevezetességeit, melyek a magyar történelem fontos színhelyei. A kassai dóm altemplomában megkoszorúztuk II.Rákóczi Ferenc sírját.
Szlovákiai magyar vendéglátóink segítségével bejártuk a belvárost, meglátogattuk a Márai-házat, ahol az író gyermek éveinek egy részét töltötte. A róla készült szobornál megtudtuk, aki leül vele szemben, sikeres érettségi vizsgát fog tenni..
A második és harmadik napon délelőttjén történt a technikai feladat hardvar részének elkészítése. Ehhez a kassai iskola műhelyében két csoportra oszlottak a tanulók. Így egyszerre 10 magyarországi és 10 szlovákiai diák dolgozott a fémdoboz elkészítésén, ami a közös munka során egymás megismerését is lehetővé tette.
Amíg az első csoport a gyakorlati feladat hardver részén dolgozott, addig a másik húsz diák egy kis kiránduláson vett részt. Megismerkedhettek a kassai Planetáriummal, meglátogatták a Repülőgép Múzeumot. A harmadik napon a két csapat helyet cserélt, így mindenki láthatta ezeket a helyi érdekességeket. A kedd és szerda délután sem telt hasznos tevékenység nélkül, egy barátságos teremfoci mérkőzésen összehasonlítottuk ki a jobb ezen a téren. Nem mi voltunk azok, de jókedvben szerencsére nem volt hiány. A másik délután a Steel Park nyújtott tanulnivalót és játék lehetőséget a fizikai kísérleteket és logikai játékokat felsorakoztató kiállításával.
Csütörtökön a jászberényi és a külhoni diákok kísérő tanáraikkal együtt egésznapos kiránduláson vett részt. Az úti cél Borsi, Rákóczi szülőházának megtekintése. Ezután a Zempléni kalandparkban folytatódott a barátságok elmélyítése. Végül a Kisgéresi pincesoron betekinthettünk a borkészítés rejtelmeibe, és végül fantasztikusan jó hangulatú szabadtéri étkezéssel zártuk a napot.
Az utolsó napon vendéglátóinktól való búcsúzkodás után még lehetőségünk nyílt a Rodostói ház, azaz Rákóczi fejedelem rodostói lakhelyének pontos másának megtekintésére, hihetetlen átéléssel megtartott idegenvezetés segítségével. Ezután néhány hétre elköszöntünk egymástól, de mindannyian vártuk a jászberényi viszontlátást.
Október 15-én,hétfőn dél körül érkeztek meg a kassai partneriskola tanulói. A szállás elfoglalása után megebédeltek, majd iskolánkban köszöntöttük őket. Jászberény megismertetése volt az első nap délutánjának programja, melyet az iskolában levetített kisfilmmel kezdtünk. Ezután egy sétára indultunk a városban. A séta közben és után egy játékos városismereti vetélkedőn is részt vehettek a diákok.
A második és harmadik nap délelőttjén a Kassán kialakított két csoport felváltva dolgozott iskolánk automatizálási műhelyében, ahol az elkészített termék segítségével, a be- és kimenet kezelésével, programozási alapismereteket tanulmányozta az egyik csoport. Ezalatt a második csoport Jászfényszaruban a Thyssenkrupp gyáregységét látogatta meg. A délutánok most is jó hangulatú együttléttel teltek, kedden a jászberényi Állat és Növényparkban tettünk látogatást, szerdán egy vacsoráig tartó bowling-versenyen pihenték ki a diákok a délelőtti szellemi munkát.
A csütörtök most is az egész napos közös kirándulásé volt. Az úti cél Eger volt, ahol a Dobó István Vár Múzeumban nemcsak a történelemből, hanem Gárdonyi: Egri csillagok című regényéből is jól ismert helyszínek, szereplők elevenedtek meg a különböző kiállítások által. Ezek egy részét idegenvezetővel, más részét önállóan tekintették meg a diákok. Az Eszterházy Károly Egyetem Varázstornya is sok érdekes látnivalót nyújtott számunkra. Először a Panoráma teraszra feljutva (247 lépcső) elénk tárult Eger és a környező táj képe. A Camera Obscura sötét helyiségében pedig egészen közelről tekinthettük meg a város nevezetes épületeit, templomait, a forgalmat, de akár a járókelőket is. A Csillagászati Múzeumban nagyszerű előadást hallhattunk, majd a Varázsterem kísérleteit láthattuk. Éhségünket a belvárosban található Szent József Konyha és Étteremben csillapítottuk, majd egy kis belvárosi séta után haza indultunk Jászberénybe.
Pénteken a reggeli órákban ismét iskolánkban fogadtuk a kassai diákokat. Itt iskolánk igazgatója, a programban részt vett tanárok és diákok együtt megbeszéltük a két hét tapasztalatait és eredményeit. Majd elbúcsúztunk egymástól, annak reményében, hogy lehetőségünk lesz valamiképp folytatni az együttműködést. Ezután a vendégeink hazautaztak Kassára.
Szeretném megköszönni iskolánknak a Projekt szervezésében nyújtott segítséget, valamint iskolánk és kassai testvériskolánk tanárainak munkáját. Reményeink szerint mindenkinek hasznos, tartalmas volt ez az együttműködés.
Itt szeretném megköszönni iskolánknak a Projekt szervezésében nyújtott támogatását, a kísérő és szervező tanároknak a munkáját.
Iskolánk ebben az évben ismét sikeresen pályázott a Bethlen Gábor Alapkezelő által kiírt Határtalanul! Pályázatra, melynek keretében tizenkettedik évfolyamos diákjaink tölthettek el öt napot Szlovákiában. A Határtalanul! program célja, hogy magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával tanulmányi kiránduláson vegyek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szerezzenek a külhoni magyarságról és kapcsolatok építsenek ki. A projekt két részből állt: először iskolánk diákjai utaztak Kassára, majd a kassai tanulók látogattak Jászberénybe. A projekt témája - egy közlekedési lámpa szimulációs eszköz készítése és programozása - révén kapcsolódott mindkét iskola szakképzési profiljához.
Iskolánk ebben az évben ismét sikeresen pályázott a Bethlen Gábor Alapkezelő által kiírt Határtalanul! Pályázatra, melynek keretében tizenkettedik évfolyamos diákjaink tölthettek el öt napot Szlovákiában. A Határtalanul! program célja, hogy magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával tanulmányi kiránduláson vegyek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szerezzenek a külhoni magyarságról és kapcsolatok építsenek ki. A projekt két részből állt: először iskolánk diákjai utaztak Kassára, majd a kassai tanulók látogattak Jászberénybe. A projekt témája - egy közlekedési lámpa szimulációs eszköz készítése és programozása - révén kapcsolódott mindkét iskola szakképzési profiljához.
Határtalanul pályázat 2019. szeptemberi és októberi program
Liskás diákok Kassán
1. nap
2019. szeptember 16.
A program megvalósításának első felében iskolánk 12.A és 12.C osztályból összesen 20 jászberényi diák utazott Kassára két pedagógus kíséretében. A megérkezést követő ebéd után a szállás elfoglalása, majd egy közös városnézés következett, melynek során Kassa belvárosával, történelmi nevezetességeivel ismerkedhettek meg a diákok a szlovákiai magyar vendéglátóink segítségével. Többek között megtekintettük a kassai Szent Erzsébet dómot, ahol fejet hajtva II. Rákóczi Ferenc nyughelyénél elénekeltük a Himnuszt, és koszorút helyeztünk el. A diákok közül néhányan a szűk lépcsőkön felmászva felmentek a közel 60m magas toronyba, ahonnan csodás panoráma nyílt a városra. A kassai főutcán sétálva ellátogattunk Márai Sándor szobrához is.
2. nap
2019. szeptember 17.
A második nap délelőttjén a gyakorlati munka megvalósításához két csoportot alakítottunk ki, kassai és jászberényi diákokból vegyesen. Az egyik csoport az iskola műhelyében megkezdte a projekt munkadarabjának (útkereszteződést szimuláló tábla) elkészítését. A második csoport délelőtt kisebb kiránduláson vett részt a városban, melynek során a Repüléstörténeti Múzeumot, illetve a Műszaki Múzeumot tekintették meg a diákok. A szép időt, valamint a lehetőséget kihasználva délután a betléri Andrássy kastélyba látogattunk el. A kastély megtekintése során betekintést kaptunk az Andrássyak egykori életébe.
3. nap
2019. szeptember 18.
A harmadik napon minden honi és külhoni diák a kísérőtanárokkal együtt egész napos kiránduláson vett részt. A délelőttöt a Zempléni kalandparkban töltöttük, ahol a szórakozásé volt a főszerep. A Libegővel felérve a Magas-hegyre, majd az ott található kilátóba felmászva, szép panoráma tárult elénk a hegyek, Sátoraljaújhely városa, Hegyalja, a Bodrogköz és Szlovákia felé. Sátoraljaújhelyből indultunk tovább Borsiba, ahol a Rákóczi-kastélyt szerettük volna megtekinteni. A várkastély nevezetessége, hogy 1676. március 27-én itt született II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelem. Az épület jelenleg is felújítás alatt áll, így csak kívülről szemlélhettük meg. Tiszteletünk jeléül itt is koszorút helyeztünk el az emlékmű előtt. A következő úti célunk egy bodrogközi kis falu, Kisgéres volt. A település melletti domboldal akácos erdejében húzódnak meg a híres borospincék, melyeknek az a jellegzetessége, hogy a pince végén gyakran tucatnyi, ún. lyukpince ágazik szét a föld mélyében. A pincesoron elfogyasztott bográcsos ebéd jó alkalom volt a barátságok további elmélyítésére.
4. nap
2019. szeptember 19.
A negyedik nap délelőttjén ismét a projektfeladat megvalósulásán dolgoztak a diákok. A délelőtti programok megegyeztek a keddi napra tervezett programokkal, de most a második csoport dolgozott a tanműhelyben, az első csoport pedig kirándult. A délutánt ismét Kassa belvárosában töltöttük. Meglátogattuk a Rodostói emlékházat, amely annak a háznak a másolata, ahol Rákóczi fejedelem száműzetésben élt, és ahol meghalt. A Rodostói ház udvarán álló II. Rákóczi Ferenc szobránál koszorút helyeztünk el. A Kassa belvárosában található Steel-parkban a diákok megismerhették az acél történetét, és megtapasztalhatták a fizika legérdekesebb törvényeit.
5. nap
2019. szeptember 20.
Az utolsó napon rövid értékelés, majd a vendéglátóktól való elköszönés után hazafelé, Jászberénybe vettük utunkat. A tervezett programokat sikeresen megvalósítottuk, és az eltelt néhány nap remek lehetőséget adott a diákoknak a szakmai ismeretek bővítésén túl, egymás mindennapi életébe betekintve, baráti kapcsolatok kialakítására is.
A projekt második részére október 14-18. között került sor, amikor a kassai diákokat és kísérő tanáraikat a jászberényiek látták vendégül. Hasonlóan, mint egy hónappal ezelőtt, ezen a héten is pontosan megtervezett, előre egyeztetett programok vártak a diákokra.
1. nap
2019. október 14.
Hétfő délelőtt a kassai vendégek megérkeztek Jászberénybe, majd az igazgató úr, Halász Péter rövid köszöntője után elfoglalták szállásukat. A délutáni program fő eseménye Jászberény várossal, annak nevezetességeivel való ismerkedés volt, melyben segítségünkre volt iskolánk két pedagógusa (Taczman Mária és Balázs Dániel), akik vetélkedő formájában kalauzolták a diákokat egyik helyről a másikra. Mire bejártuk a várost, addigra be is esteledett. Mindenki kellőképpen elfáradt, így jöhetett a jól megérdemelt vacsora.
2. nap
2019. október 15.
A második napon – hasonlóan, mint Kassán – két csoportra oszlott a társaság. Az első csoport az iskola automatika szaktantermében programozta az előzőleg elkészített útkereszteződés modellt, a másik vegyes csoport ez idő alatt látogatást tett a Mátrai Erőmű Zrt. visontai hőerőművében. Az üzemlátogatás során filmvetítéssel, előadással és a helyszínek bejárásával nyerhettünk betekintést a hazai áramtermelés második legnagyobb üzemének működésébe. Nem mindennapi élmény volt ilyen hatalmas ipari monstrumok közt járkálni. Délután ismét közös kirándulásra indultunk Maklárra, a Tengerész Múzeumba. Igazi ritkaságnak számít egy ilyen múzeum, amivel máshol nem igen lehet találkozni. Egy volt tengerész által hiteles bepillantást kaphattunk a tengerészélet mindennapjaiba.
3. nap
2019. október 16.
Szerdán egész napos kirándulásra indultunk. Első állomásunk Cegléden a Kossuth Múzeum volt. A múzeum Cegléd egyik legrégebbi intézménye, amelyben az ország leggazdagabb Kossuth Lajos ereklye-gyűjteménye tekinthető meg. Ceglédről Ópusztaszerre folytattuk utunkat. A Nemzeti Történeti Emlékparkban megtekintettük A magyarok bejövetele című óriási festményt, a Feszty-körképet. Túlzás nélkül mondható, hogy valamennyiünk számára lenyűgöző élményt volt. Ezen kívül két múzeumpedagógiai foglalkozáson is részt vettek a diákok.
4. nap
2019. október 17.
A negyedik nap délelőttjén ismét folytatódott a projektfeladat elkészítése. Míg a második csoport az iskolában dolgozott, addig az első csoport tagjai a kecskeméti HILTI Szerszámgyárban tettek szakmai látogatást, ahol a diákok megismerkedhettek a cég termékeivel és a gyárban folyó munkafolyamatokkal. Ebéd után Poroszlóra, a Tisza-tavi Ökocentrumba, utaztunk, ahol többek között megtekintettük Európa legnagyobb édesvízi akváriumát. A hazautazás előtt egy helyi halászcsárdában közös vacsorával zártuk a napot.
5. nap
2019. október 18.
Pénteken elérkezett az utolsó nap. Reggel az iskola nagytermében gyülekeztek a hazai és külhoni diákok, valamint a programban résztvevő pedagógusok. Igazgató úr záró, értékelő beszéde után abban a reményben búcsúztunk vendégeinktől, hogy jövőre újra találkozunk egy újabb sikeres pályázat keretében.
Ezzel programunk lezárult. A pályázat elérte célját, hiszen megéltük az összetartozás élményét. Elmondhatjuk, hogy nagyon sokat dolgoztunk ez idő alatt, de az új ismeretek, élmények, a határon túl élő magyarság egy kis részének megismerése, magyarság tudatunk erősödése feledtette ezt velünk.
Kirják István és Kiss Zoltán
A program szervezői és koordinátorai
Támogatóink:
© Copyright | Minden jog fenntartva! 2019-2024 |